söndag 14 juli 2013

Hundutställning

Igår var vi på hundutställning med Matteo i Tvååker och då gick det inte alls lika bra som sist.
För tre veckor sedan på vinthundsutställningen i Tångahed fick han ett cert och blev andra bästa hane.
Igår blev han diskvalificerad pga att han var 1 cm för hög.
Matteo är 39 cm och en italiensk vinthund  skall enligt rasstandarden vara  mellan 32-38 cm men jag har aldrig varit med om att man kan bli diskvalificerad för att man är 1 cm för hög. Tre andra hanar blev också diskvalificerade. Det är verkligen spännande  med hundutställningar det kan gå lite hursomhelst....Men jag fick lite avsmak igår det kan inte hjälpas. Matteo fick även träffa sin bror för första gången det var iallafall roligt, han bor i Särö i Göteborg. Nu får vi se om det blir någon mer utställning för vår del. Det känns inte så nu.

Det verkar lite konstigt att att olika domare kan döma så totalt olika. Jag kan inte så mycket om hunddomare men i kattvärlden måste man utbilda sig i varje kategori och man vet innan vilka kategorier en domare har behörighet i att döma. Hur det är när det gäller hundar skall jag ta reda på, det står bara ett namn och en nationalitet på den domare man får. Jag tycker ändå att om en hund  får ett cert på en specialutställning för vinthundar borde han inte bli diskvalificerad på en vanlig hundutställning tre veckor senare för att han är 1 cm för hög...
  

Här är vi på väg hem från Tvååker



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar